Jak na developerské projekty
Pod rukama už nám prošla řada developerských projektů a nebojím se říci, že se staly naší specializací. Brzy jsme pochopili, že jedna věc je umět řemeslo architekta a druhá je proniknout do světa byznysu. On totiž i ten nejkrásnější projekt nemusí být vůbec úspěšný pokud není v souladu se stavem trhu nemovitostí.
Co jako architekti můžeme u developerských projektů ovlivnit?
Většinou k nám klient přijde s připraveným zadáním. Například: vlastní pozemek, ví, že na něm chce postavit bytový dům a někdy má dokonce i vizuální představu. To je ale jen začátek, nás pak čeká spousty propočtů, analýz a návrhů.
-
Musíme zjistit, zda je přání klienta vůbec reálné. Zjistíme informace z územního a regulačního plánu. Dost často i rovnou konzultujeme se stavebním či jiným úřadem.
-
Navštívíme místo, prověříme jeho základní parametry. Má pozemek dopravní napojení? Je napojen na sítě? Jaká je geologie a hydrogeologie pozemku a geomorfologie. Jaké jsou stavby v okolí, orientace vůči světovým stranám atd. To jsou všechno parametry, které zásadně ovlivní celý projekt.
-
Analyzujeme kapacity projektu. Neboli zjišťujeme, jak velký objem stavby si pozemek může dovolit. Kolik podlaží, jak velká zastavěná plocha, jak velké množství zeleně musíme splnit a kolik prostoru nám zabere parkování. Zde většinou už pracujeme na návrzích hmot, na základních situacích a to ve variantách.
-
Nyní přijde na řadu právě ten byznys. Je potřeba stanovit, jaká bude budoucí klientela projektu. Bude se jednat o luxusní byty v centru města, nebo spíše o ekonomické bydlení? Budou klienti větší rodiny s dětmi, nebo mladé páry, senioři nebo dokonce studenti? Jedná se o velmi důležitou rozvahu, která má zásadní vliv na profitabilitu projektu a také zásadně ovlivňuje uspořádání jednotek.
-
Určujeme, jak velké by měly být jednotky. To právě souvisí s předchozím bodem. Pro rodinné bydlení, budeme projekt zakládat na bytech 3+kk, pro studenty budeme navrhovat garsoniery. Musí vzniknout pestrý mix odpovídající cílové skupině. Důležitá je i velikost jednotek. On je totiž velký rozdíl mezi bytem 3kk, který má 65 m2 a bytem 3kk, který má 80m2. Cenový rozdíl těchto bytů může být ve výsledku v řádech miliónů a to může rozhodnout o prodejnosti bytů. Nesmíme ale zapomenout, že nejrychleji se prodávají byty menší a to developerovi může hodně vytrhnout trn z paty ve chvíli, kdy proinvestoval své finance a čeká na první tržby.
-
Dostáváme se do matematické fáze. Ve chvíli, kdy známe hmoty a objemy, umíme odhadnout náklady na stavbu. Jakmile známe složení a velikosti jednotek/bytů, umíme odhadnout výnosy z prodeje. Jejich rozdílem vznikne zisk. My architekti jsme známí tím, že nemáme problém se zvyšováním nákladů. :) Konzolky, balkonky, stříšky, velké prosklené fasády, obklady, kvalitní materiály, to vše vstupuje do nákladů. My v Kreatieru ale máme v rukávu i fígle, jak zvýšit výnosy z prodeje.
-
Konečně se ocitáme ve fázi návrhu, designu a kreativity. Skicujeme, rýsujeme, modelujeme. Vždy ve variantách. Navrhujeme projekt se vším všudy s tím, že musíme neustále pokukovat po předchozích bodech, které musíme splnit. Neustále i přepočítáváme zmíněnou rovnici nákladů a výnosů. Zde konečně vznikne kýžený návrh, který několikrát prokonzultujeme s klienty.
-
Marketing. Abyste dobře prodali svůj projekt, potřebujete ho výborně odprezentovat. U nás jsou standardem profesionální fotorealistické vizualizace jak exteriéru domu, tak interiéru. Řešíme i okolí a vegetaci. Ukazujeme projekt v různých denních dobách ale třeba i za různého počasí. Snažíme se budoucím klientům ukázat, jak by mohl jejich život vypadat. Ve vizualizacích nikdy nelžeme, vždy se zakládají na reálných standardech projektu, které vybíráme. Pokud je v naší vizualizaci dřevěná podlaha a HS portálové okno, bude to tak i v realizaci.
-
Prodej. My přímo neprodáváme. Umíme však doporučit či zajistit prodej přes naše partnery. Jsme podpůrným systémem pro prodejce. Má-li budoucí kupující odborné dotazy nebo chce-li dále pomoci se svou nemovitostí, jsme při ruce.